Archives: Nyheter

News news and reviews

  • apr 9
    Goda förutsättningar för en nationell modell för riskbedömning
    Socialstyrelsen har bedömt förutsättningarna för att ta fram och införa en nationell modell för riskbedömning inom tandvården. Bedömningen är att det finns goda förutsättningar för att göra det, men att mer arbete behövs, till exempel för att fastställa bästa tillgängliga kunskap för en modell.
    – En nationell modell för riskbedömning kan bidra till mer jämlik tandvård genom att samtliga patienter bedöms enligt samma kriterier. Det går att införa en modell stegvis, men vår uppfattning är att målet bör vara att hela befolkningen inkluderas. Då behöver man ta hänsyn till barns särskilda situation och individer i behov av särskilt stöd, säger Anna Bredin, utredare på Socialstyrelsen.

    Kan stärka patientens roll

    Majoriteten av alla tandläkare och tandhygienister använder någon form av beslutsstöd vid riskbedömningar idag, men stöden är olika omfattande och utformade på olika sätt. En nationell modell kan stärka patientens roll i tandvården genom att den blir ett verktyg för att göra patienten mer delaktig i riskbedömningen, och i sin egen vård.

    – Riskbedömningsmodellen bör utformas i samverkan med en bredd av aktörer och kompetenser. Tandvårdens yrkesgrupper bör vara delaktiga i hela processen, från utvecklandet till införandet av modellen, säger Clara Lindberg, utredare på Socialstyrelsen.

    Om en nationell modell införs och bygger på enhetliga begrepp och termer ökar möjligheten att byta information mellan hälso- och sjukvården och tandvården och andra aktörer både nationellt och internationellt. Det bidrar också till bättre möjligheter att utvärdera modellen och skapar möjligheter för forskning och kunskapsutveckling inom tandvården.

    Läs mer

  • mar 25
    Tillgängligheten lyfter och utmanar kundupplevelsen

    Ända sedan Svenskt Kvalitetsindex (SKI) började mäta kundnöjdhet inom tandvården har betygen varit mycket höga. I år noteras dock en fortsatt minskning i nöjdheten för branschen i stort även om nivåerna fortsatt är höga med ett nöjdhetsindex på 74,7. Det är värt att notera att skillnaden mellan privattandvården och folktandvården är större än på mycket länge.

    Precis som för Sverige i stort, minskar nöjdheten i tandvårdsbranschen något. Nöjdheten i tandvården indikerar att branschen, trots nedgång, har nöjda kunder.

    Tandvården har i många år skämt bort oss med höga kundnöjdhetsbetyg. Även om betyget är högt jämfört med många andra branscher, så ser vi att trenden är negativ.

    “Orsakerna till skillnaden mellan privat tandvård och folktandvården är i år ännu tydligare”, berättar Johan Parmler, vd på SKI. “Det är främst inom servicerelaterade frågor där den privata tandvården sticker ut och får högre betyg jämfört med folktandvården. Det handlar om aspekter som tillgänglighet, engagemang, lyhördhet och proaktivitet. Det ska också sägas att det finns brist på tandläkare och annan personal inom folktandvården, vilket leder till långa väntetider och svårigheter att tillgodose efterfrågan. Det är naturligtvis saker som påverkar nöjdheten negativt. Tillgängligheten lyfter privattandvården medan den utmanar kundupplevelsen i folktandvården”, konstaterar Johan.

    “En annan typ av tillgänglighet som också gör stor skillnad i resultaten är möjligheten att få träffa samma personal över tid”, säger Isabel Simon, analytiker på SKI. “Privattandvårdens kunder har i över 80% av fallen träffat samma tandläkare eller tandhygienist vid sina senaste besök. För folktandvårdens kunder är det mindre än varannan kund som gjort det. Det här lyfter resultatet för privattandvården rejält” avslutar Isabel.

    Prisfrågor är fortsatt viktiga, men inte i lika stor utsträckning som förra året. Men det betyder inte att tandvårdens aktörer ska negligera prisfrågan.

    “Årets resultat visar exempelvis att omkring var fjärde kund har avstått från att gå till tandläkaren på grund av högt pris”, berättar Johan. “Lägre priser är också ett återkommande förslag på förbättringar i de öppna kommentarerna. Viktigt att notera är att här mäter vi endast de som besökt tandläkare de senaste två åren så mörkertalet kring vilka som avstår från tandläkarbesök kan vara högre.”

    Läs mer

  • mar 15
    115 utställare klara till Swedental

    115 utställare är klara till Swedental som arrangeras 13-15 november på Svenska mässan i Göteborg. Vid det senaste mötet i Göteborg registrerades över 9.700 besök, vilket gör Swedental till Nordens tveklöst största mötesplats för alla som arbetar inom tandvårdssektor. Odontologisk Riksstämma och Swedental erbjuder ett gyllene tillfälle för hela tandvårdsteamet att samlas och träffa leverantörer i ett professionellt sammanhang.

    Yrkesverksamma i dentalvården står inför allt större utmaningar och möjligheter än tidigare. Inte minst i samband med den utökade digitaliseringen av både vården och samhället i stort samt kravet på hållbarhet. Här träffar deltagarna kollegor i branschen och får en glimt av framtiden – med stort fokus på aktuella ämnen. Swedental innebär också en unik möjlighet att träffa gamla vänner och kollegor, och att stifta nya bekantskaper.

    Detta visas på Swedental
    • Arbetsgivare, rekrytering
    • Ekonomi och administration
    • Farmaceutiska produkter
    • Förbrukningsartiklar
    • Handinstrument
    • Hygienartiklar
    • Intresseorganisationer
    • Implantat
    • Inredning för klinik och laboratorium
    • Journal, kontors- och datahjälpmedel
    • Konsulttjänster
    • Skydds- och arbetskläder
    • Tandtekniska arbeten
    • Tandteknisk utrustning
    • Tandtekniska förbrukningsartiklar
    • Utrustning för klinik och praktik

    Här hittar du listan på utställare

  • dec 19
    Swedental 2024 i Göteborg

    Swedental 2024 arrangeras 13-15 november Svenska Mässan i Göteborg.

    Följ med på resan mot framtidens tandvård

    Odontologisk Riksstämma och Swedental är Nordens viktigaste mötesplats för svensk tandvård. Ett gyllene tillfälle för hela tandvårdsteamet att samlas och träffa leverantörer i ett professionellt sammanhang.

    2024 är året då Riksstämman fyller 60 år!

    Det här kommer att uppmärksammas med ett enastående jubileumsprogram på Odontologisk Riksstämma, ett högaktuellt mässgolv på Swedental och diverse festligheter.

    Odontologisk Riksstämma och Swedental är ett arrangemang av Svenska Tandläkare-Sällskapet och Svenska Mässan i samverkan med FSD, Föreningen Svensk Dentalhandel.

    Läs mer

  • nov 27
    FSD kommenterar tilläggsdirektivet

    Till Martin Färnsten, särskild utredare, Socialdepartementet

    Föreningen Svensk Dentalhandel (FSD) kommentarer till tilläggsdirektivet till tandvårdsutredningen

    Ur pressmeddelande om ”Viktiga steg för regeringens tandvårdsreform” den 6 oktober 2023: Regeringen vill förstärka tandvårdens högkostnadsskydd så att den mer liknar skyddet i övrig vård och där äldre med sämst munhälsa särskilt prioriteras.
    Det är viktigt att tandvårdens resurser används till de patienter som har störst behov av tandvård.

    Utredningen ska:
     – analysera och lämna skalbara, ändamålsenliga och kostnadseffektiva förslag om hur tandvårdens högkostnadsskydd kan förstärkas för att mer efterlikna det i övrig vård och där äldre med sämst munhälsa prioriteras

    FSD:
    Det är positivt med en förstärkning av tandvårdens högkostnadsskydd där äldre med sämst munhälsa särskilt prioriteras. Det är viktigt att det kan ske inom det nuvarande regelverket för det statliga tandvårdsstödet. Det finns dock risk för att tandvårdens resurser utmanas och att den viktiga förebyggande tandvården inte kan prioriteras i tillräcklig omfattning vilket skulle kunna leda till en framtida försämrad allmän tandhälsa.

    Det är flera väsentliga skillnader mellan ”övrig vård” och tandvård. Tandvården innehåller en stor del förebyggande vård och åtgärder i ett tidigt skede innan det blir ett mer akut vårdbehov. Detta är viktigt att bibehålla och leder till god tandhälsa och lägre framtida kostnader för tandvård. Att öka tandvårdskostnaden för unga är ett långsiktigt risktagande som bör beaktas.

    Lägre kostnad för viss tandvård leder med stor sannolikhet till en ökad efterfrågan. Den svenska tandvårdens resurser är begränsade och i dagens situation råder det brist på resurser. Hur tandvårdens resurser ska förstärkas så att den klarar att möta efterfrågan ingår kanske inte i utredningens direktiv men problematiken bör ändå beaktas och ingå i utredningens konsekvensanalys. 

    ——
    Utredningen ska:
    – säkerställa att förslagen utformas så att de minimerar riskerna för brott och felaktiga utbetalningar,
    – analysera hur högkostnadsskyddet kan förstärkas på ett sätt som ger incitament som motverkar överutnyttjande bland vårdtagarna av tandvård och som främjar effektiv resursanvändning och vårdkvalitet bland tandvårdens aktörer

    FSD:
    Det är viktigt att främja effektiv resursanvändning och minimera riskerna för brott, felaktiga utbetalningar och överutnyttjande. Det finns dock risk för att detta leder till ökad administration hos vårdgivarna eller, i värsta fall, styrande effekter på val av behandling och åtgärder. Det är viktigt att undvika att regelverket för tandvården förändras så att det får regelstyrande effekter på val av behandling och åtgärder.

    ——
    Målsättningen med ett förstärkt högkostnadsskydd är att patienter i högre grad ska kunna besöka tandvården efter behov och därmed få bättre munhälsa. Dagens statliga tandvårdsstöd bygger på fri etableringsrätt och fri prissättning. Staten ersätter indirekt patienten till viss del genom att lämna tandvårdsersättning till vårdgivaren, beräknat utifrån de referenspriser som Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket fastställer. Vårdgivaren har dock rätt att i förhållande till patienten själv bestämma sina egna priser. Det behöver säkerställas att en eventuell reform inte urholkas av ökade tandvårdspriser. 

    Utredaren ska därför
    • analysera och föreslå hur det nuvarande systemet för statligt tandvårdsstöd kan anpassas utifrån ett förstärkt högkostnadsskydd,
    • lämna förslag som säkerställer att ett förstärkt högkostnadsskydd inte urholkas och att satsade medel kommer patienterna till godo

    FSD:
    Det är viktigt att ett förstärkt högkostnadsskydd inte urholkas och att satsade medel kommer patienterna till godo. Det är också viktigt för tandvårdsbranschens effektivitet att behålla fri etableringsrätt och fri prissättning. En sund konkurrens inom tandvårdsbranschen bör leda till en rimlig prissättning och god effektivitet. Att införa en eventuell prisreglering riskerar att minska effektiviteten och branschen attraktionskraft. En av erfarenheterna från prisregleringen av tandvården 1974 – 1998 är att den svenska marknaden för tandvård blev mindre attraktiv vilket medförde en avsevärd utflyttning av svenska tandläkare till andra länder. En sådan utveckling idag skulle kunna ha mycket skadliga effekter på den svenska tandvården.

    Med vänliga hälsningar
    Mats Holme, Branschföreträdare
    Thomas Andersson, ordförande