Tandvården i Sverige präglas av en mycket hög kundnöjdhet vilket avspeglas i den årliga mätningen svenskt kvalitetsindex där tandvården sedan flera år ligger i topp. Tandvården drivs till skillnad från sjukvården i betydligt högre grad i privat regi.
Ca 50% av tandläkarna arbetar idag i privata vårdföretag medan 50% är verksamma i den offentligt drivna tandvården, (Folktandvården) Privattandvården domineras av vuxna patienter medan folktandvården har en större andel barn och unga.
Marknaden är sedan 1999 avreglerad vilket innebär att det råder fri etableringsrätt och fri prissättning på tandvårdstjänster. Sedan 2008 finns också ett statligt tandvårdsstöd som dels ger en viss ersättning för den regelbundna tandvårdskonsumtionen, (ATB), dels innehåller ett högkostnadsskydd som till stor del täcker större, oförutsedda tandvårdsutgifter. Svenska patienter går i mycket hög grad regelbundet till tandläkare eller tandhygienist vilket ger goda möjligheter till preventiva insatser vid sidan av reparativa vårdbehov. Relationen mellan de företag som säljer utrustning och tandvårdsprodukter styrs mot den offentliga sidan i hög grad via upphandlingar i landsting eller regioner medan den privata vården i större utsträckning sköter sina affärsrelationer individuellt. Undantaget är Praktikertjänst som centralt ger kollektivt stöd till sina kostnadsställen.
Tandvårdskonsumtionen har de senaste 10 åren legat på en tämligen stabil nivå vilken förväntas kvarstå de närmaste åren. Under början av pandemin minskade tandvårdskonsumtionen kraftigt men har succesivt återgått till samma nivå som före pandemin.