Bilden: Wikimedia Commons

Folktandvården och Praktikertjänst är dominanter inom tandvården i Sverige, men flera privata aktörer växer snabbt genom bildandet av kedjor.

Tandvårdskedjor har i dag fem procent av den privata marknaden och flera har siktet inställt på en snabb expansion. Det sker både genom öppnandet av helt nya kliniker och förvärv av etablerade enheter. På flera av kedjornas hemsidor finns fliken ”Sälj din klinik” för att locka etablerade privattandläkare att sälja sin verksamhet.

I Dagens Industri intervjuas Mazdak Eyrumlu, vd och grundare av kedjan Happident, som i dag har 13 kliniker integrerade under nya varumärket. Bland dessa tidigare börsnoterade Orasolvs nio kliniker.

”Genom förvärv av redan etablerade kliniker tar man inte bara med sig personalen utan även hela kundbasen, vilket är hela tanken med den här affärsidén. Äldre patienter är ofta trogna sin tandläkare eller sin mottagning och följer med när en mindre klinik integreras i en kedja”, säger Mazdak Eyrumlu till Di.

”Tandvård blir mer och mer som alla annan konsumtion – mer kundorienterad”, säger han.

Mazdak Eyrumlu har en bakgrund som tandläkare och har jobbat med samma koncept tidigare i England, där han förvärvade kliniker under varumärket Southern dental och hade närmare 80 kliniker.

Läs hela artikeln här