Sedan Svenskt Kvalitetsindex började mäta nöjdhet inom tandvården har betygen varit mycket höga. I år noteras en minskning i nöjdheten för branschen i stort. Nöjdhetsindex når 75,5 vilket är en minskning från de senaste årens höga resultat. Det betyder att kundnöjdheten helt enkelt är tillbaka på de nivåer som var innan pandemin.
Några punkter från årets studie:
– Cirka en av tio svarar att de valde sin nuvarande tandvårdsklinik på grund av priset. Det är dubbelt så stor andel jämfört med förra året.
– Förtroendet för tandvården är fortsatt högt, 85% svarar att de känner förtroende för de rekommendationer de får.
– Tryggheten inom branschen är också hög. Mer specifikt känner sig cirka 90% trygga hos sin behandlare.
– 18% har haft anledning att klaga på sin tandvårdsklinik vilket är en liten ökning jämfört med föregående år. Vanligt förekommande teman i klagomålen var pris, behandling och bemötande.
– De viktigaste drivkrafterna för att få nöjda kunder är att ha en stark image och bra servicekvalitet.
Foto: Destiny Deffo/Wikimedia Commons